Część prywatnych mediów we wspólnym proteście "Media bez wyboru"
Komunikat nadawany przez prywatny portal internetowy w ramach akcji "Media bez wyboru" PAP/Leszek Szymański

Część prywatnych mediów we wspólnym proteście "Media bez wyboru"

Brak komentarzy: 0

pie /PAP

GOSC.PL

publikacja 10.02.2021 12:00

Czarne tło i specjalny komunikat - tak wyglądają dziś główne strony niektórych prywatnych mediów. To reakcja na rządowe plany wprowadzenia składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej.

Część prywatnych mediów w środę protestuje we wspólnej akcji "Media bez wyboru". Od rana telewizje grup TVN i Polsat zamiast programu nadają specjalny komunikat. Na portalach TVN24, Onet i Interia czytelnicy nie przeczytają żadnego artykułu. Do akcji przyłączyły się również niektóre dzienniki oraz stacje radiowe, m.in. RMF FM, ZET, TOK FM, Rock Radio - zamiast audycji stacje nadają komunikat specjalny.

"Tu powinien być Twój ulubiony serwis internetowy. Dzisiaj jednak nie przeczytasz tu żadnych treści" - czytamy między innymi na stronach internetowych protestujących mediów. Publikowany też jest list otwarty do władz RP i liderów ugrupowań politycznych w sprawie zapowiadanego nowego podatku od przychodów reklamowych.

"Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego >>składką<<, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19. Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media" - napisali sygnatariusze listu.

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić do NFZ.

- Nakładanie podatku na media, które tracą finansowo na pandemii, uznajemy za formę represji - powiedział PAP red. naczelny "Rzeczpospolitej" Bogusław Chrabota. - Opłata ma dotknąć w pierwszej kolejności podmioty, które płacą już CIT i VAT. Dobijanie ich kolejną "opłatą" to osłabianie ich pozycji, ograniczanie możliwości rozwoju, tworzenia kontentu, zmuszanie do jego redukcji i zwolnień ludzi. Zamiast systemowo podać rękę wolnym mediom w pandemii nakłada się haracz.

Jednocześnie redaktor naczelny "Rzeczpospolitej" wyjaśnił, że środowa akcja protestacyjna nie ma jednego ośrodka koordynującego. - Środowiska medialne porozumiały się w tej sprawie spontanicznie. To akcja podejmowana przez indywidualne media, nie stowarzyszenia, reprezentacje środowisk - zaznaczył. Dodał, że na razie akcja jest jednodniowa, ale nie wyklucza, że "będzie miała jakąś formę kontynuacji".

Plany wprowadzenia składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej w rozmowie z PAP skomentował rzecznik rządu Piotr Müller. Podkreślił, że propozycja dotyczy największych podmiotów na rynku reklamowym. - Od długiego czasu w UE trwa dyskusja na temat regulacji dotyczących m.in. sprawiedliwego opodatkowania cyfrowych gigantów internetowych. Ta dyskusja niestety znacząco się przedłuża. W związku z tym Polska, podobnie jak kilka innych krajów europejskich, zaproponowała krajowe rozwiązania podatkowe. Należy podkreślić, że dotyczy to największych podmiotów na rynku reklamowym - powiedział Müller.

Rzecznik rząd zaznaczył, że podobne rozwiązania funkcjonują już w innych państwach Europy, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Belgii i w Grecji. - Pieniądze z opłaty trafią bezpośrednio na konta Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz nowego Funduszu, z którego wspierane będą projekty związane z kulturą i dziedzictwem narodowym w obszarze mediów.

W ramach akcji "Media bez wyboru" Radio eM nie będzie dziś emitować audycji "Czułe słówka, dobre dźwięki" po 13.00.

Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..

Radio eM

redakcja@radioem.pl
tel. 32/ 608-80-40
sekretariat@radioem.pl
tel. 32/ 251 18 07

WERSJA DESKTOP
Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.